BARNSPRÅK


guten morgen meine lieben!
fick sovmorgon imorse, jullen vaknade strax innan klockan slog åtta.
idag vet jag inte vad som händer. hade tänkt dra ner på stan
men det kändes så himla kallt ute att jag inte vet längre.
igår tog vi en tripp till affärn. varje gång blir jag påmind om
varför jag hellre handlar utan barn.
när vi skulle klä på honom skrek han.
när vi kom ut skrek han.
inne på affärn skrek han, puttade en tant
och slängde ner jordgubbar på golvet (som han sen la tillbaka)
jag brukar säga till honom varje gång vi ska någonstans
att jag gör det för honom, inte för mig.
men att alltid behöva hålla fast honom när han
ska klä sig gör att man inte orkar ta striden varenda gång.
jag kan ha planerat något vi ska göra, försöker locka
med allt möjligt i ren frustration men oftast slutar det
med en irriterande, svettig mamma som inte alls vill gå ut.
han har blivit sååå mycket bättre eftersom det inte alltid
är ansträngande att klä på honom nu, förr var det ju varje dag.
så han måste få cred för det såklart!

förresten så har han börjat prata jätte mycket i
sin låtsas telefon. ungefär såhär brukar det låta.
- hej offa. aa, nee. ute, biiiil. anina, mocky. nu mamma, byebye!
i nästa samtal ringer han kusinen lykke-li
- hej diddi, ajuja hemma mamma. mm, ja dabu. jajja. hejdaaa!
sen traskar han runt vardagsrumsbordet, pekar och berättar om allt möjligt.

några minnesvärda ord.
backup - traktor
boy - mjölk
sfafs - saft
anina - angelina
ada - andré&adam
mocky - motorcykel
afoo - farmor
bit - vit
bä - bäbis
tita - liten
tuu - stor
pelp - hjälp
juja - julian
tå - två
koo - coolt
offe - vovve
kack - tack
packa bo - sparka boll
kuk - krock
bisch - godis & ost
kicke - kudde
öhby - björne
bkaa - barnprogram

innan vi kom på vad allt betydde, gosh vad less han va då.


Kommentarer
emma wiberg

hihi. Vad gullig han är! Duktig du som förstår vad han säger. ibland står jag och Kim (pappan) som frågetecken när äldsta sonen börjar dra igång med meningar.. plus att M stammar också så då blir det svårt att veta om det är samma ord, eller något nytt. låter ju lika :P



ha det bra

kram

2011-07-25 @ 12:49:41
URL: http://emmasofiewiberg.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0