VÄRT ATT TÄNKA PÅ

jag har träffat en och annan översittare i mina dagar.
vissa mildare än andra.
ni vet dom typiska (jag är bättre än dig) människorna.
när vi dör spelar det ingen roll vilken bil
du brukade köra runt i, vilket jobb du hade eller
om du helt enkelt ansåg dig vara bättre än alla andra.
jag träffade en människa i helgen som alltid
har trott sig vara bättre än alla andra.

jag äger ingenting matriellt av speciellt högt värde.
jag har inget jobb.
hoppade av gymnasiet i tvåan.
fick barn som nittonåring.
pluggar till undersköterska.
bor i en hyresrätt.
bär inte dyra märkeskläder.

men det finns en sak jag har som inte du har.
som slår dig med hästlängder
trots att du kommit betydligt längre än mig
(karriärsmässigt)

jag har kärleken till ett barn som
du inte upplevt ännu.
en kärlek som är värd mer än allting annat
i den här världen.
så jag skiter fullständigt i om du flyttat
till en större stad, träffat framgångsrika människor
och lever som en glidare.
för jag vet, att dagen då du själv blir förälder
så märker du att ingenting annat betyder speciellt mycket.

det jag vill säga med detta är att
jag inte är en "sämre" person bara för att jag
är någon som i dina ögon misslyckats i och med
att jag blev mamma.
men vet du, det är de bästa jobbet i världen
och jag får den bästa lönen för mitt arbete, det kallas kärlek.

pengar är inte allt.
i vissa kretsar är det makt.
inte i mina. där har du ingenting att komma med
helt enkelt. så med dom orden vill jag
avsluta det hela och önska
dig all lycka i din framgång.
som dessvärre inte kommer betyda
ett skit den dagen du ligger under jord.

och är pengar din största
värdering här i livet så
borde det vara jag som ska se ner på dig.


Kommentarer
Tirja

Åh du är så jävla bra på att skriva!

Och du har så jävla rätt, den dagen man blir förälder spelar fan inte pengar och karriär någon roll, så länge man kan klä sitt barn och få mat på bordet! Kärleken är det viktigaste!!!

2011-08-03 @ 13:31:35
URL: http://tirja.blogg.se/
Marielle

Håller med dig till viss del men vi alla är olika och värderar saker å ting olika! Vissa strävar efter barn, hus, bil och andra inte. Som jag tillexempel, jag älskar att tjäna pengar, kunna köpa det jag vill och framförallt kunna resa mkt å se värden.

Men sen att man ser ner på folks val i livet tycker jag är väldigt, väldigt omoget! Som sagt, man strävar efter olika ting och det ska man acceptera och stötta! Inte se ner...

2011-08-03 @ 13:59:53
URL: http://frnden.blogg.se/
Åsa

Pengar är inte allt, huvudsaken är att älska och att älskas. Du skriver så himla bra Marielle! Kram

2011-08-03 @ 14:01:29
URL: http://Asapettersson.wordpress.com
Kicki

Jättefint Marielle! Jag håller med, även om nästa Marielle också har rätt.. vi ÄR alla olika.. men för mig är det verkligen så! Min kärlek till Agnes klår ALLT. Pengar är verkligen inte viktigt för mig.. jag jobbar fortfarande som vikarie och är ledig ibland så jag kan vara lite mer med Agnes! Nej den kärleken går inte att beskriva eller jmföra med något annat.

2011-08-03 @ 17:47:26
URL: http://ekogatan.blogg.se/
Josefine

Bra skrivet, man ska inte titta ner på folks val i livet. Vi har alla olika mål i livet och vissa vill bilda familj tidigt andra vänta med barn tills dom gjort andra saker.

Du är grym på att skriva=)

2011-08-03 @ 20:48:13
URL: http://josefinesaramadelene.blogg.se/
Joanna

Så jävla bra skrivet! Klockrent! :)



hittade hit via en länk i tirjas blogg förresten! :)

2011-08-04 @ 14:24:06
URL: http://joannaolowa.blogg.se/
sunniva

men sen har väl olika människor också olika mål i livet. hennes kanske va just dom målen. kul för henne. men man ska aldrig se ner på någon, för det kommer tillbaka. ödmjuka människor är bland det finaste som finns.

2011-08-04 @ 22:46:46
URL: http://sunniva.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0