MINA ÅSIKTER KANSKE SVIDER FÖR DIG

läser mycket på sidan vägra droger på facebook.
en förälder där skrev att om man ska välja
mellan olika droger, så väljer man väl den som är minst farlig?
om jag skulle resonera så skulle folk tycka att
jag var helt slut i huvudet. 
vetenskapen har bevisat att cannabis är
"bättre" än alkohol. det skadar alltså mindre.
om jag väljer att sitta hemma en kväll och
röka en joint istället för att glida ut och supa
skulle folk direkt dömma mig som en
oansvarig, kriminell och missbrukande morsa.
trots att jag valt det "mildare" alternativet.
men eftersom det är olagligt tror folk per automatik att det är farligare.
hur många vet egentligen orsaken till varför det blev olagligt?

vårat samhälle är uppbyggt på traditioner
och i dom ingår alkoholen lika självklart som
tomten på julafton.
folk vill inte inse fakta, folk vill inte
veta att alkohol är farligare än cannabis för (omg, det är ju knark)
jag har suttit och läst hur mycket som helst, jag har lyssnat
på en jävla massa debatter och om man nu ska jämföra
alkohol med cannabis är det sämre både lång och kortsiktigt.





det finns folk överallt som är för eller emot både avkriminalisering
och legalisering. jag var också det förut, jag visste ingenting.
nu vet jag att portugal som avkriminaliserat droger inte fått
någon ökning bland missbrukare, samma sak gäller holland
som har en låg kriminalitet och folk som hamnat
i ett missbruk har en chans att få hjälp istället
för att dömmas som kriminella.

nu bor vi i sverige, ett öppet land med rätt till att tycka
precis som man vill. jag vet att många kommer
dömma mig nu.
jag använder inte droger.
jag tycker heller inte personer som brukar en drog
är missbrukare. jag hörde någon säga att
om man använder cannabis är man missbrukare.
då borde man vara alkolist om man dricker alkohol.
det är skillnad på bruk och missbruk!

många av den äldre generationen frågar sig själva
vart samhället är påväg. hur så många ungdomar
kan tro att cannabis är mildare än alkohol.
den generationen är svåra att "lära" om
även om dom skulle få det svart på vitt.

nu försöker jag inte få alla
att börja använda cannabis,
men till cancersjuka patienter kan det vara verksamt.
till dom som har ms, migrän och kronisk värk kan
faktiskt cannabis vara ett alternativ.
man blir inte fysiskt beroende, ingen abstinens alltså.
däremot kan man känna av det psykiskt.

ja, man kan få en såkallad haschpsykos
av cannabis, men endast om man
har underlag för det, eller ostabilt psyke.
alla får det inte.
precis som att alla inte blir alkoholister.

alla människor är olika.
alla har olika åsikter och står för olika saker.
jag är öppen och vill gärna lära mig
om saker jag inte vet så mycket om.
när man vet lite, baserar sig på rykten och
inte alls vill lära sig nya saker då tror man
fortfarande att alla muslimska kvinnor
är tvingade att bära slöja.
eller att alla av utländsk härkomst
gifter bort sina döttrar.
då anser jag att man aldrig kommer kunna
argumentera om sina åsikter då dom
bygger på ren okunskap istället för fakta.

det var allt, ni är välkomna
att spotta kommentarer om ni
vill argumentera, eller bara vill droppa
eran åsikt.
jag står för att jag tycker såhär.
även om många nu skulle vilja banka lite "vett" i mig!


Kommentarer
Åsa

Jag älskar att du uttrycker dina åsikter och står för dom!

2011-07-12 @ 12:34:33
URL: http://Asapettersson.wordpress.com
Anonym

Kan inte annat än att hålla med dig!!

2011-07-17 @ 22:05:32
URL: http://isabelkn.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0