JAG ORKAR INTE TJATA

ne nu behöver jag ventilera.

nästan varenda gång behöver
vi muta jullen på något sätt för att få
med honom utanför dörren.

idag har jag sagt att vi ska gå till
lekparken och leka.
tror ni att han vill?
jag tänker inte kämpa tills svetten
rinner varenda gång vi ska gå ut.

idag är jag sjuk, jag pallar inte fajten.
och varför vill han inte gå ut?
han vet ju hur roligt det är.

både jag & christian tror att julian har
någon form av adhd. och många gånger
vet vi inte hur vi ska hantera honom.
vi behöver avlastning men känner oss tyngda över
att lägga över ansvaret i någon annans händer.
vi känner oss besvärade när någon annan ska ha honom.

sen han föddes kan jag räkna på en hand
hur många gånger han sovit borta.
men nu behöver vi hjälp.
jag har funderat på stödfamilj, men vet inte
alls hur det går till, och om vi ens kan få det.

det är jobbigt med barn även när man är två.
vi orkar inte, bråkar om skitsaker och känner oss
som världens sämsta föräldrar många gånger.

jag försöker inte på något sätt "sätta" någon jävla stämpel
på honom, men om han skulle ha adhd behöver vi/han rätt hjälp.

nu tror många att han är en helt vanlig grabb
med två-årstrots. men ni lever inte med honom 24/7.
då är mitt svar att denna trots varat sen han valde att
se dagens ljus. jag ger mig inte, jag är beredd på att mötas
av fördommar och folk som inte tror på oss.



Kommentarer
Anonym

Du som lever med Julian 24/7 vet bäst! Så vad nån annan tycker å tänker har inte med saken att göra!

Hoppas ni får någon hjälp!

Stå på dig!

2011-11-05 @ 13:09:58
tirja

Det klart ingen annan än ni kan veta!

Jag har en lillebror med adhd och det är inte lätt för någon! Varken föräldrar eller syskon!

ta kontakt med bup till att börja med så ni kan få hjälp att reda ut OM han har någon.

Dom kan även hjälpa till med om ni behöver avlastning med kontakten via soc.

jag hoppas ni får hjälp så att det blir en stabil familjesituation där ni alla kan må bra!



Många kramar!

2011-11-05 @ 13:25:21
URL: http://tirja.blogg.se/
Andrea

Jag håller med Tirja om att ni borde kontakta BUP ganska snart då det brukar vara ganska lång väntetid där.

Du och Chrisse, som är föräldrar, vet bättre än vad fördomsfullt folk runt omkring vet ang erat barn.

Bullen är helt underbar och jag vet vad du menar , har varit med ett par gånger när vi försökt gått ut. Eller hem från djungelhuset ;)

Puss!

2011-11-05 @ 16:10:48
URL: http://adaliabjork.blogg.se/
sunniva

tror att min lillebror också har något sånt och vi har kontaktat soc så dom ska få göra en typ utredning på honom. klart man ska söka hjälp om man behöver :)

2011-11-05 @ 16:20:20
URL: http://sunniva.blogg.se/
emame

Stödfamilj låter som en bra idé tycker jag. Vi har ju varit det i några år nu allt från en dag i veckan, till var tredje helg och till alla vardagar. Kolla upp det!

2011-11-06 @ 09:26:55
URL: http://emwie.blogg.se/
Tirja

Jag vet inte hur dom gör, men när min lillebror va liten fick han sin diagnos vid 3-4 år, men det har varit snack om att dom inte ska göra utredningar innan 7 år, men hur det än är kan det vara bra att få en kontakt med bup för att få hjälp att hantera hans problem, eller vad man nu ska kalla det!



Och en stödfamilj behöver det ju inte vara men att nära och kära får upp ögonen och kan hjälpa er och avlasta!

2011-11-06 @ 09:35:37
URL: http://tirja.blogg.se/
sunniva

han är 6 år. ja men fråga! man måste fråga.

2011-11-06 @ 12:37:58
URL: http://sunniva.blogg.se/
Marielle

SV: Hej gumman!

Tack för att du läser den !! Jag blir så glad när folk vill läsa den eftersom jag inte trodde att någon läste den. Så nu blir det ännu roligare att skriva!



Puss <3

2011-11-07 @ 16:29:48
URL: http://marielleforss.blogg.se/
Amanda

Skit fullständigt i vad alla andra tycker.

Det är du som vet vad din son behöver!

Stå på dig och gör det du tycker känns rätt för din son, om han skulle ha adhd, så är det ju bäst att man vet det från tidigt stadie. Jag kom ihåg att mamma alltid trodde att Julia hade det, men gick aldrig. Allt blev mycket bättre när hon fick sin medicin osv. Och det är säkert lika jobbigt för Julian också! Du är världen bästa mamma, tro inget annat snuttan <3

2011-11-08 @ 16:35:32
Joanna

Hamnade här vi Tirjas blogg.. O som alla andra skriver.. :) Herre gud, du känner ju ditt barn bäst! O vet vad han behöver.. O har folk inget bättre för sig än att tro o tycka en massa om vad du gör,så kanske dom ska skaffa sej ett eget liv.

Va faan, du känner ju din son bäst, och vet vad som är bäst för honom.



Jag hade stödfamilj åt min dotter förut, när vi bodde själva,och hon var mindre. Efter långt övervägande dock..då jag kände mej som världens sämsta mamma,som "ville ha bort mitt barn" Men,sen när jag väl bestämde mej för att skaffa det, så insåg jag att jag gjorde det för bådas skull, för att vara en bra mamma,behöver man "ladda batterierna" ibland. Och man måste liksom orka,o på så sätt blev/kändes allt mkt lättare,och jag orkade på ett annat sätt.. :) Sen får alla jävla förståsigpåare tycka precis vad dom vill!

Men då gjorde jag så, att jag frågade ett par kompisar till mej om dom kunde tänka sej att vara stödfamilj, och sen ringde jag till soc, och sa som det var,o att jag redan hade en familj, som jag ville att hon skulle få vara hos. Så då kontaktade dom,dom och "utredde" dom. Hon var där ungefär en helg i månaden typ..



Hoppas det ordnar sej, och att du får en stödfamilj..och en utredning! Ligg på och tjata om så behövs! ;)



Lycka till!



mvh/

2011-11-09 @ 21:07:51
URL: http://joannaolowa.blogg.se/
macknow

Som alla andra skriver, så känner ni er son bäst av alla! När vi misstänkte att Alfons var autistisk så sökte vi hjälp via BVC sköterskan som i sin tur kontaktade läkaren för en tid till oss och dom tog kontakt med barn hab.

Bättre att söka hjälp för att få den, än att bita ihop för att snart bryta ihop!



Vi har fått många tips och råd via Hab. ett tips är "förstärkning" vilket iprincip innebär att man får mutan efter man gjort det man ska. Typ " vad bra att du tog på dej 1 sko" och så ger man barnet ett russin (eller vad det än kan vara.. också fortsätter man så tills barnet är påklätt och klart =)

2011-11-28 @ 22:33:39
URL: http://macknow.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0